Centrum Europejskie Uniwersytetu WarszawskiegoGodło Polski

Europeistyka

Aktualności

Nowsza wiadomość Starsza wiadomość

Eisenstein: kino, władza, kobiety - 25 XI 2016 godz. 18:00 (piątek) attachment

dodano: 2016-11-15

Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia, Filmoteka Narodowa, Kino Iluzjon i Wydawnictwo Akademickie SEDNO zapraszają na filmową podróż z Siergiejem Eisensteinem.

Siergiej Eisenstein – rosyjski reżyser, scenarzysta, montażysta, operator filmowy, scenograf filmowy i teatralny oraz teoretyk filmu. Czołowy przedstawiciel socrealizmu w filmie. Jego twórczość wywarła wielki wpływ na reżyserów wielu pokoleń – zwłaszcza film Pancernik „Potiomkin” (1925), który został uznany za jedno z arcydzieł kina światowego. Montaż traktował jako najważniejszy środek ekspresji. Pracując w teatrze odkrył podstawowe reguły montażu emocjonalnego, które opierały się na osiągnięciu napięcia i zagęszczenia ekspresji artystycznej w ścisłym związku z reakcjami widowni. Był również uczniem Wsiewołoda Meyerholda.

Władimir Zabrodin –  rosyjski filmoznawca, historyk kina, absolwent WGIK (Wszechrosyjski Państwowy Instytut Kinematografii). Autor i redaktor ponad stu artykułów, książek i wyborów dokumentów publikowanych na podstawie kwerend w archiwach państwowych i prywatnych. Redaktor czasopism poświęconych dziejom i teorii filmu, m.in. serii wydawniczych „CINEMA”, „Od idei do filmu” „Kinoglobus”. Znawca życia i dzieła Siergieja Eisensteina. Autor książki „Eisenstein: kino, władza, kobiety”.

„Eisenstein: kino, władza, kobiety”
Biografia Siergieja Eisensteina, reżysera filmowego, jest portretem człowieka i artysty w niełatwym dla artystów czasie i miejscu. Eisenstein – twórca propagandowej, acz niepozbawionej genialności „trylogii rewolucyjnej” (Strajk,  Pancernik „Potiomkin”, Październik) oraz nakręconych z rozmachem (i równie propagandowych) fresków historycznych (Aleksander Newski, Iwan Groźny) – był teoretykiem kina i znakomitym praktykiem montażu. Zabrodin buduje opowieść biograficzną na podstawie dziesiątków dokumentów – listów, notatek, wspomnień, artykułów. Na chłodno dowodzi, jak trudno było Eisensteinowi sprostać wszystkim ukazanym w książce rolom – syna, męża, przyjaciela, akademickiego wykładowcy, sędziego w sprawach cudzych i oskarżonego we własnych.  Większość cytowanych tekstów Eisensteina pojawia się po raz pierwszy (także po rosyjsku), część zaś długo czekała, by zaistnieć w pełnej wersji.


„Łąki Bieżyńskie”
Pierwszy dźwiękowy film zrealizowany przez Siergieja Eisensteina, skazany przez sowieckie władze na nieistnienie. Oryginalne materiały zaginęły. Trzydzieści lat później zrekonstruowano odnalezione fragmenty ze ścinków montażowych znalezionych w domu reżysera. Akcja rozgrywa się w pobliżu Łąk Bieżyńskich, gdzie syn rolnika pracującego w kołchozie zostaje zamordowany przez własnego ojca. W zamierzeniu reżysera obraz miał być uniwersalnym dramatem dotyczącym konfliktów na sowieckiej wsi. Statyczne, niepełne ujęcia zmontowanych taśm pozwalają ocenić siłę, piękno i poezję obrazu.

 

DLA PIERWSZYCH 100 OSÓB, KTÓRE ZGŁOSZĄ UDZIAŁ W SPOTKANIU MAMY DARMOWE WEJŚCIÓWKI NA PROJEKCJĘ FILMU "ŁĄKI BIEŻYŃSKIE"

 

 

W ramach przeglądu filmów Siergieja Eisensteina odbędą się również następujące projekcje, na które wraz z Kinem Iluzjon serdecznie zapraszamy:

 

26 listopada 2016 r., sobota, Sala Mała Czarna, Kino Iluzjon

18.15 „Aleksander Newski”

20.30 „Niech żyje Meksyk!”

 

27 listopada 2016 r., niedziela, Sala Mała Czarna, Kino Iluzjon

18.15 „Iwan Groźny”

20.30 „Iwan Groźny: Spisek bojarów”

 

Ze względów organizacyjnych będziemy wdzięczni za potwierdzenie przybycia na spotkanie:

 

dodano przez administrator

Powrót do listy aktualności

©® Centrum Europejskie UW, 02-653 Warszawa, Al. Niepodległości 22, tel. 022 553 33 01