Centrum Europejskie Uniwersytetu WarszawskiegoGodło Polski

Europeistyka

O Centrum / Aktywności CE

Do animacji od filozofii.

2013-03-23

"Od filozofii do animacji.

Adaptacja dzieła literackiego na przykładzie 14 bajek z królestwa Lailonii Leszka Kołakowskiego" - seminarium poprowadzone przez dr Mirellę Kurkowską.

 

Królestwo Lailonii  zagościło w Centrum Europejskim UW

 

    18 stycznia 2013 roku w Centrum Europejskim UW odbyło się seminarium zatytułowane  Od filozofii do animacji. Adaptacja dzieła literackiego na podstawie 14 bajek z królestwa Lailonii Leszka Kołakowskiego. Przypomnijmy, że animacje owych bajek filozoficznych wybitnego polskiego filozofa mają już swoją renomę, bowiem prezentowano je dotąd na ponad 70 festiwalach międzynarodowych i krajowych i zdobyły 31 nagród oraz wyróżnień. Były również jedną z atrakcji Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej: m.in. pokazywano je w Teatrze X-Kei i Teatrze OM -2 w Tokio.

    Bajkowy cykl został zrealizowany w latach 1997-2011 w Telewizyjnym Studiu Filmów Animowanych w Poznaniu przez Macieja Wojtyszkę, Jacka Adamczaka, Jacka Kasprzyckiego, Krzysztofa Kiwerskiego, Hieronima Neumanna, Marka Serafińskiego, Piotra Muszalskiego, Pawła Walickiego, Łukasza Słuszkiewicza, Zbigniewa Koteckiego, Tamarę Sorbian oraz Marka Luzara. Autorem czołówki był Piotr Dumała. Kierownikiem produkcji filmów „Piękna twarz" (1997), „Wojna z rzeczami" (1998), „Garby" (1998), „Jak bóg Maior utracił tron" (1999) i „O największej kłótni" (1999) była Ewa Sobolewska, filmów „O sławnym człowieku" (1998), „Czerwona łata" (1997), „O wielkim wstydzie" (1998), „O zabawkach dla dzieci” (1999), „Jak Gyom został starszym panem" (1999) i „Oburzające dropsy" (2000) – Ewa Samborska, zaś ostatniego noszącego tytuł „Jak szukaliśmy Lailonii” (2011) – Sandra Feliszkowska. Opiekę artystyczną nad całą serią sprawował Maciej Wojtyszko, literacką – Anna Zaremba.

    Najważniejszą jednak osobą w całym przedsięwzięciu od samego jego początku jest filozof, scenarzysta, tłumacz, wykładowca filozofii i estetyki w Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu dr Jan Zamojski – jako pomysłodawca i merytoryczny opiekun całości, autor scenariuszy oraz dialogów. Trzeba zaznaczyć, iż ma on własne doświadczenie artystyczne – współpracował m.in. ze sławnym „Teatrem Ósmego Dnia” i teatrem „Derevo”, należy też do Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

    Przygoda z Lailonią Jana Zamojskiego zaczęła się już w połowie lat 60., gdy jako mały chłopiec wdrapywał się na krzesło, aby z domowej biblioteki wyciągnąć książeczkę z zachęcającym dzieci napisem 13 bajek…. Warto dodać, że Bajki zostały wydane przez wydawnictwo Czytelnik w latach: 1963, 1966, 1995, w 1987 r. w Londynie przez emigracyjne wydawnictwo Aneks, zaś po 1989 r. przez wydawnictwo Prószyński i S-ka (1998 i 2005 r.). Dawniejsze wydania nie zawierały bajki Wielki głód, usuniętej przez peerelowską cenzurę.

    Można więc bez żadnej przesady powiedzieć, że prowadzący spotkanie – dr Jan Zamojski – to osoba najbardziej kompetentna, świetnie rozumiejąca filozoficzny sens i artystyczny kontekst animowanych wersji bajek Leszka Kołakowskiego. Wśród zaproszonych na spotkanie gości znalazła się też poetka i malarka Anna Kwiecińska-Utkin, najbardziej uznany w Polsce malarz figuralista Franciszek Maśluszczak oraz reżyser, scenarzysta i producent filmowy Andrzej Titkow. Na sali pomiędzy uczestnikami skryła się młoda reżyserka Tessa Moult-Milewska, której pasją jest właśnie film animowany. Ma ona już pierwsze swoje sukcesy – w 2012 r. za film Konstruktor uzyskała trzy nominacje do nagród na branżowych festiwalach. Europeistów zaś reprezentowali prof. Andrzej Harasimowicz, europoseł Ewa Tomaszewska oraz inicjatorka seminarium dr Mirella Kurkowska.

    Seminarium składało się z dwóch zasadniczych części: wprowadzającej, teoretycznej oraz warsztatowej polegającej na pracy nad tekstem wybranych bajek z królestwa Lailonii: „O pięknej twarzy”, „O największej kłótni” i „Jak Bóg Major utracił tron”. Nie miało jednak typowego przebiegu. Bajkowy charakter podkreślała nawet lista obecności, a studenci zgodnie z prośbą M. Kurkowskiej przyszli w fantazyjnych strojach, które na miejscu można było jeszcze uzupełnić dzięki rekwizytom użyczonym przez Teatr AKT z Warszawy. Serwowano także bajkowe słodkości, a osoby szczególnie aktywne uhonorowane zostały pięknymi publikacjami wydawnictwa Gondwana – hojny dar jego właściciela Jacka Herman-Iżyckiego.  Nie trzeba więc dodawać, że atmosfera spotkania była zupełnie wyjątkowa, w czym swój udział mieli nie tylko dostojni goście i organizatorzy, ale przede wszystkim słuchacze, potrafiący połączyć filozoficzne kwestie z młodzieńczą fantazją – mimo że całość trwała ponad cztery godziny!  

 

plakat - © Monika Chrzanowska

uczestnicy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


prowadząca

 

Przeczytaj więcej o:  Królestwo Lailonii

rp.pl  

 

Powrót do listy wydarzeń

©® Centrum Europejskie UW, 02-653 Warszawa, Al. Niepodległości 22, tel. 022 553 33 01