Zaznacz stronę

Nowy artykuł dr Agnieszki Chmielewskiej

8 czerwca 2022

Facebooktwitter

W najnowszym numerze „Stanu Rzeczy” poświęconym socjologii historycznej ukazał się artykuł dr Agnieszki Chmielewskiej Propagandowe znaczenie barszczu: jedzenie i polska tożsamość kulturowa w okresie międzywojennym.

 

Artykuł przedstawia rekonstrukcję i interpretację sposobów wykorzystania lokali gastronomicznych oraz stoisk przedstawicieli przemysłu spożywczego w działach polskich na trzech wystawach międzynarodowych zorganizowanych w okresie międzywojennym (w Paryżu w 1925 i w 1937 roku oraz w Nowym Jorku w 1939 roku). Ponieważ podstawowym celem strony polskiej było skonstruowanie reprezentacji tożsamości kulturowej narodu, którego odrębność i prawo do samostanowienia stanowiły główną legitymizację istnienia II Rzeczpospolitej, autorka zastanawia się, czy jedzenie można traktować jako pełnoprawny element tej reprezentacji oraz jakie wyobrażenia polskości konstruowano przy jego pomocy. Wskazuje, że w 1925 roku potencjał jedzenia nie został wykorzystany, natomiast w latach 1937 i 1939 było ono coraz skuteczniej włączane do reprezentacji polskiej tożsamości kulturowej. Zgodnie z zasadami gastrodyplomacji, największy sukces odniósł kompleks gastronomiczny, w którym zaaranżowano sytuację staropolskiej biesiady.

„Stan Rzeczy” jest czasopismem antydyscyplinarnym wydawanym przez Wydział Socjologii UW. Pismo jest indeksowane w bazach Erih Plus, CEEOL, CEJSH, IC Journals Master List (ICV 2020: 77.85).

Link do pełnego numeru czasopisma – tutaj

 

Zachęcamy do lektury!