Zasady recenzowania

Title: Studia Europejskie - Studies in European Affairs
ISSN: 1428-149X, e-ISSN: 2719-3780
Editor in Chief: Artur Adamczyk, PhD
email adress: wydawnictwoce@nulluw.edu.pl
Subscription: sekretariat@nullaspra.pl
Articles published in the journal are under a Creative Commons Attribution – Non Commercial – No Derivatives 4.0 International License
Poniżej zostały wymienione podstawowe zasady recenzowania obowiązujące w Programie Wydawniczym Centrum Europejskiego UW.
Zespół Redakcyjny Programu Wydawniczego Centrum Europejskiego UW dokonuje wstępnej weryfikacji nadesłanych tekstów badając zbieżność tematyki artykułu z profilem kwartalnika oraz zgodność z wymogami redakcyjnymi.
Teksty, które zostaną w ten sposób wstępnie zaaprobowane zostają przekazane do recenzji dwóch osób spośród recenzentów wymienionych na liście naukowców współpracujących z Redakcją. W procesie recenzji zostaje zachowana anonimowość zarówno autora jak i recenzentów (double-blind review process). Recenzenci oceniając tekst wypełniają formularz recenzyjny. Recenzenci nie mogą być afiliowani w tej samej jednostce co autor.
1.Złożenie artykułu
Autor przysyła propozycję artykułu do kwartalnika „Studia Europejskie – Studies in European Affairs” pocztą elektroniczną na adres wydawnictwa.
2.Ocena redakcji
Redakcja czasopisma sprawdza artykułu pod względem technicznym, opierając się na Wymogach Redakcyjnych Programu Wydawniczego CE UW zamieszczonych na stronie internetowej czasopisma. Jakość merytoryczna artykułu nie jest w tym momencie oceniana.
3.Ocena redaktora naczelnego
Redaktor Naczelny sprawdza, czy artykuł swoją treścią odpowiada profilowi czasopisma i czy jest wystarczająco oryginalny i interesujący. Jeśli nie, artykuł może zostać odrzucony bez dalszej weryfikacji.
4. Ocena Redaktora Statystycznego
Redaktor Statystyczny ocenia jakość badań opisanych w tekście.
5.Redaktor naczelny powołuje redaktora tematycznego
Redaktor naczelny powołuje redaktora tematycznego, który zajmuje się recenzją.
6.Zaproszenie recenzentów do współpracy
Redaktor tematyczny wysyła zaproszenia do odpowiednich recenzentów. Wymaganych jest co najmniej dwóch recenzentów do jednego tekstu. Recenzenci oceniając tekst wypełniają formularz recenzyjny. Recenzenci nie mogą być afiliowani w tej samej jednostce co autor.
7.Odpowiedź na zaproszenia
Jeśli potencjalni recenzenci uznają zaproszenie do współpracy jako zgodne z ich wiedzą i kompetencjami oraz nie dostrzegają konfliktu interesów, wówczas mogą je zaakceptować. W wypadku odmowy, mogą również sugerować alternatywnych recenzentów. (Recenzent otrzymuje tylko tekst anonimowy, bez nazwiska autora)
8.Przeprowadzanie recenzji
Recenzent powinien przeczytać tekst kilkukrotnie. Pierwsze czytanie służy do stworzenia pierwszego wrażenia pracy. Jeśli na tym etapie wystąpią poważne wątpliwości co do jakości nadesłanego tekstu, recenzent może odrzucić artykuł. Jeżeli tekst po pierwszej weryfikacji znajduje uznanie recenzenta, wówczas czyta artykuł kilka razy, w celu przygotowania szczegółowej jego oceny. Następnie recenzent dokładnie wypełnia formularz recenzyjny i przedstawia go redakcji, z zaleceniem przyjęcia lub odrzucenia – lub z prośbą o dokonanie zmian,poprawek i uzupełnień.
9.Czasopismo ocenia recenzje
Redaktor tematyczny rozważa wszystkie zwrócone recenzje przed podjęciem ostatecznej decyzji. Jeśli opinie recenzentów różnią się znacznie, redaktor może zaprosić dodatkowego recenzenta, aby uzyskać dodatkową opinię przed podjęciem decyzji.
10.Decyzja o przyjęciu do druku
Redaktor Naczelny wysyła wiadomość e-mail do autora z decyzją o przyjęciu do druku artykułu, zamieszczając w nim w tym komentarze recenzenta (dane recenzenta są anonimowe).
11.Końcowy etap
Jeśli artykuł zostanie zaakceptowany, będzie opublikowany we właściwym numerze czasopisma. Jeśli artykuł zostanie odrzucony lub odesłany do poprawy, redaktor tematyczny powinien w zwrotnym e-mailu zawrzeć również konstruktywne komentarze recenzentów, aby pomóc autorowi poprawić tekst. Jeśli artykuł został odesłany do poprawy, recenzenci powinni spodziewać się jego nowej wersji. Jednak w przypadku, gdy zażądano jedynie niewielkich zmian, zatwierdzenie zmian może być wykonany przez redakcję.
Recenzja ma funkcję opiniodawczą, co oznacza, że ostateczną decyzję dotyczącą przyjęcia tekstu do druku podejmuje Zespół Redakcyjny.
Zasady recenzowania artykułów są zbieżne z wytycznymi Ministerstwa Nauki zawartymi w broszurze Dobre praktyki w procedurach recenzyjnych w nauce.
Wszystkie zaproponowane materiały podlegają procedurze recenzyjnej. W sprawach merytorycznych prosimy o kontakt z dr Arturem Adamczykiem (a.adamczyk@nulluw.edu.pl).